dissabte, 30 de març del 2013

POESIA PER SALVAR EL MÓN

TINC LA SOLUCIÓ PER SALVAR EL MÓN. Sí, ho tornaré a repetir: tinc la solució per salvar el món. I, tot i haver-ho escrit la segona vegada amb minúscules sona presumptuós. Ho sé. O més presumptuós encara per voler amagar una idea tan gran entre unes lletres tan menudes. Com disimulant...falsa modestia...però m'és igual. Sí un té la certesa d'alguna cosa ha de continuar defenent-la . Com diu la Wangari Maathai en aquest llibre: "lo correcto es lo correcto aunque te quedes sola"



En aquest llibre d'edicions Ekaré es conta la història de la "dona arbre" com li dien en Àfrica perquè va aconseguir repoblar una gran zona del seu país que havia estat devastada per la tala indiscriminada d'arbres. I per fer-ho va haver de "repoblar" la il·lusió en moltes dones que la van seguir. Wangari Maathai va rebre el premi nobel de la Pau l'any 2004. Al seu discurs va dir:

debemos ayudar a la Tierra a curarse de sus heridas y, durante el proceso, curar también las nuestras, para recibir con los brazos abiertos toda la creación con toda su diversidad, belleza y maravillas.

I altres frases del llibre que cal recordar:



“Nuestras vidas mejorarán si volvemos a tener árboles. Plantaremos las semillas de la esperanza”.



“Wangari no está sola. El rumor sobre los árboles se extiende por toda África como las olas del lago Victoria”.

I en la contracoberta:


El suelo era yermo.
El objetivo era cubrirlo con una alfombra de verdor.

I en totes elles hi ha un missatge d'esperança, de que ajudant la Terra ens ajudem a nosaltres mateixos.Per
això aquest ha estat un dels lllibres fonamentals en el projecte que aquest any estem duguent endavant des de la biblioteca de l'escola per recolzar un any més el projecte Comenius que duu endavant l'escola i que tenia com a centre d'interés el desenvolupament sostenible. Durant el segon trimestre cada cicle ha estat treballant a l'aula sobre diferents vessants d'aquest tema tan ample: energies renovales, l'aigua, aliments "bio", l'hort escolar i el compostatge, etc.

Des de la biblioteca s'hem ocupat dela vessant literària del projecte i per això l'hem anomenat "Paraules per salvar el món". Nosaltres s'hem ocupat de les paraules, de la imaginació, de l'esperença.

I què ha de veure tot açò amb el títol de l'entrada? Doncs que m'he adonat que "enlairar la poesia" potser una font d'energia renovable perquè té la virtud de proporcionar ENERGIA POSITIVA,  que trobe que és l'energia que més falta fa. A més, per enlairar-la utilitzem l'aire què és una font d'energia neta i abundant. Igual que les altre fonts d'energia renovables, l'energia positiva no s'esgota i no contamina, el que passa és que de vegades costa una mica produïr-la, i per això els podem "enlairar la poesia" ( terme que li he sentit dir i escriure a Sàlvia autora del bloc "Poesia infantil i juvenil" .Si la poesia és allò que salvarà el món, aquest bloc és el paradís!). Però sobretot, és una energia renovable perquè l'energia positiva cal renovar-la cada dia.

I parlant d'aire i d'energia positiva, vam llegir a classe aquest llibre de Mabel Piérola que ens va agradar molt. Primer com que té una il·lustracions tan xules amb aquell estil de línies acolorides tan particular, el vam intentar imitar per al nostre llibre acordió que estem preparant a classe i que ja us ensenyarem. El títol del llibre "Pintar el aire", també ens va semblar molt suggerent, i a més vam comprovar que hi ha diferents tipus d'aire: l'aire que ens dóna vida, el que dona vida a les plantes, el que inspires fortament quan t'has d'autocontrolar, el que necessites per jugar, el que enlaira les paraules...
Finalment vam jugar a crear imatges poètiques amb l'aire: quan sóc feliç puc caminar per l'aire, quan estic enamorat sospire i quan estic inspirat inspire, regalar l'aire, tenir una òssos plens d'aire, el vent és el fill juganer de l'aire...inclús vam comprovar que l'aire és sempre un consol perquè


Encara que no tingues diners
l'aire sempre ens arriba
fins a final de mes.





I està comprovat que una persona que té un pensament positiu, és capaç de veure la realitat des d'altres punts de vista, té un pensament divergent, imaginatiu, creatiu, diferent i per tant pot arribar a veure a descobrir o a inventar la solució a tots i cadascun dels problemes que patix la natura i que fa perillar el desenvolupament sostenible. Així que amb aquestes lectures que estem fent a l'aula possiblement estem salvant el món perquè estem conscienciant els alumnes de la necessitat de cuidar el planeta, els estem ensenyant formes de fer-ho, i si no arriben a descobrir la solució, sí sabran que sempre els quedaran les paraules per refugiar-se. Les poden llegir o les poden combinar per formar paraules que salven el món...


Imagineu per exemple que el món fóra fet de paraules. Tindriem un bosc de contes, una atmòsfera de conte, uns rius, llacs i mars de conte, una sòl de conte. És a dir, un planeta de conte, un planeta fabulós i perfecte! Ja hauriem salvat el món!.




La poesia com hem dit abans ens pot insuflar energia positiva, però també pot servir per obrir-nos els ulls i tenir ben present el que estem fent malament per carregar-nos el planeta. Si volem salvar el món haurem de començar per la conscienciació. Com quan es diu que per curar alguna adicció primer cal reconèixer el problema...


La cançó que hi ha a continuació és una musicalització del poema "la lluna que riu" de Marc Granell que podeu trobar en el llibre que porta el mateix títol. La cançó l'he trobat per casuallitat al goear, però em semble que és el fruit d'un projecte anomanat "poemúsica" del Ceip "Ramón y Cajal"


dijous, 7 de març del 2013

PRESENTACIONS DE LLIBRES

Com que fa temps que no escrivia al bloc, aquesta és ja la tercera entrada recopilant activitats que hem fet aquest trimestre a classe. Al final el bloc també s'ha convertit en un expositor d'activitats de classe, però totes elles estan relacionades també amb el foment de la lectura i l'escriptura que ès la finalitat d'aquest bloc.

A l'àrea de castellà els vaig proposar l'activitat de presentació de llibres amb la finalitat de treballar l'expressió oral. Els vaig donar en un full unes pautes que havien de seguir per preparar la presentació.

Estic molt satisfet del resultat de l'activitat primer que res perquè crec que ells també l'han gaudida tant quan l'havien de preparar com durant l'escolta de les exposicions. És una activitat que implica moltes altres i que treballa moltes competències: havíen d'escriure un guió, memoritzar el text, preparar una activitat o algun tipus de material de suport per a l'exposició, elegir el llibre i llegir-lo, respectar el treball dels companys, tindre una actitud d'escolta quan cal ( objectiu totalment assolit, tot i que som 29 alumnes a classe!),etc.

Després de cada presentació els companys valoraven la presentació. Havíen de raonar les seues crítiques i sempre dir almenys dues coses positives i una millorable de cada presentació.

Aquest són alguns dels materials emprats tot i que molts altres interessants, com els qui es van disfressar del personatge protagonista del llibre elegit, o els qui van fer una petita dramatització.


RACÓ DE LECTURA DE L'AULA

 MATERIAL PER AL LLIBRE "El rey Arturo. Los caballeros de la mesa redonda". Editorial Susaeta.

Material per a la presentació del llibre "Taurosn d'aigua dolça". Rossana Zaena Clausell. Editorial Tandem

Material per a la presentació del llibre "Dragonalia" de Carlos Reviejo. Editorial Miñón. Sonia va fer com les cobertes d'un llibre amb cartró i va representar diferents dracs dels que ixen al llibre. També ens va recitar una poesia del llibre.








Material per a la presentació del llibre "Agu Trot" de Roald Dahl. Editorial Alfaguara


Per acabar el treball de presentacions, els alumnes ens han demanat a mi i a Laura ( mestra de suport) que fem nosaltres una presentació. Ens ho han posat molt difícil i ja estic pensant quin llibre triar i què fer perquè he d'estar a l'altura...

EL CONVERTIDOR DE NOTÍCIES

Aquest any vam fer a classe una activitat per celebrar el dia de la pau que ens servira també per iniciar el tema de les notícies que anàvem a treballar en les àrees de llengües.

Fent una passada ràpida a les edicions digitals d'alguns periòdics ens vam adonar ràpidament que la majoria de notícies eren dolentes. Vam decidir que podíem fer alguna cosa per canviar-les i així va nàixer el "convertidor de notícies".

Primer vam portar periòdics en paper i vam anar retallant i classificant paraules dels titolars amb connotacions positives i altres amb connotacions negatives. Després les vam llegir totes i vam desestimar les negatives. 

El següent pas era retallar alguns titolars. Vaig dibuixar la màquina convertidora i ells van anar pegant a un costat els titolars reals i dins la màquina les paraules positives. Després cadascú va elegir un titolar i l'havia de reescriure canviant les paraules negatives elegint alguna de les paraules bones que havíem posat a la màquina.






 Finalment vam pegar els titolars convertits.



Periodistes, directors de diaris, i tota la gent implicada en fer els diaris: ens podeu demanar la màquina en qualsevol moment perquè estem cansats de males notícies. I gratis. 

dimarts, 5 de març del 2013

PARAULES MALALTES

Gianni Rodari ja fa temps que  va parlar de la possibilitat d'utilitzar les errades ortogràfiques dels xiquets per crear noves històries o definicions.

De fet, podeu llegir aquest llibre  on Rodari reclama el dret a equivocar-se i a riure amb les errades. Desdramatitzar les errades i passar una estona divertida amb elles, què us pareix?

(Si cliqueu en la imatge accedireu a la fitxa del llibre del S.O.L.)

Fa un dies es va donar en la classe de castellà de quart vam aprofitar algunes errades que van aparèixer de forma espontània mentre corregiem uns exercicis, i també de forma espontània vam començar a improvisar el seu significat. Les paraules eren aquestes:

LIBERDAD. Consiste en que somos más libres si somos sinceros, si decimos la verdad.

TRABAGO.Adjetivo. Se dice del alumno que hace como si trabajara pero en realidad hace el vago. ¿Te suena de algo?
Ejemplo: María es una trabaga. Se enconde detrás del libro y no hace nada en clase. 

Després d'aquestes primeres paraules han vingut altres. En classe anuncie quan he captat una nova paraula i els cree una expectativa perquè estan esperant fins el final de la classe o del dia per conèixer la nova paraula, a qui li he captat l'errada i definició inventada. 






HIGO. Hace un tiempo se produjo un caso extraño en el que una madre dió a luz un higo.
Se desconoce si la madre tenía antepasados relacionados con la higuera. Después de diversos análisis y experimentos para descubrir la causa de éste fenómeno tan extraño, se descubrió que la madre en cuestión tenía 

una alergia severa a la letra J.









PÁGARO. Ave tropical que se caracteriza por no querer pagar nada, ni siquiera en los juegos. Puedes reconocer rápidamente a éste PÁJARO raro porque siempre vuela sólo ya que sus compañeros no quieren Jugar con él por no respetar las normas del Juego.
La médico Jirafa le ha recetado ponerse sólo en las ramas que tenga forma de J durante tres meses.

Después de este tiempo nuestra ave se ha convertido en un auténtico PÁJARO ( que paga todo lo que debe)


Gustificant




És just justificar

la injusticia juganera
que la jove Júlia (*)
ha comés.

La seva jovial gosadia
li provoca gust 
en escriure Gustificar
per compte de Justificar.


Un jutge gras
i un jurat jocund
enviaren la Júlia de viatge
al Japó, a Júpiter,
a Jaén, a Jerez,
a Jamaica, a Jordania,
i no va escriure mai més gustificant
per compte de justificant.

(*) He posat un nom fals en aquest text per no desvelar qui ha comés aquesta errada, que ella s’haurà quedat a gust, però a mi m’espanta greument, tot i que ens ha servit per passar una estona graciosa.


He de confesar que l'activitat em té il·lusionat i enganxat per l'acceptació que està tinguent entre l'alumnat. Hi ha una alumna que s'està fent el seu propi llibret de paraules malaltes. Ells em pregunten cada dia si ja tinc una nova paraula i jo us assegure que sempre que tinc algun text per a corregir ho faig també amb la intenció de trobar alguna paraula que es puga convertir en una paraula malalta a la que li puga donar el remei adequat per guarir-la. 
L'activitat no té una altra finalitat que la de passar una bona estona, desdramatitzar les errades i jugar amb les paraules. No té una finalitat didàctica (almenys directament) ni serà avaluada, ni sé quines competències desenvolupa ( més d'una segur, però no m'he parat a pensar-ho), ni m'he plantejat un altre objectiu que el de divertir-se amb les paraules, però, no és aquesta suficient justificació??

I en primicia per al bloc us ensenye la que serà la propera paraula malalta. 

TAUELA

Què et sembla? Quina podria ser la definició? Si selecciones el paràgraf de baix veuràs la meua definició, però m'agradaria molt conèixer les vostres. 

Es tracta d'una taula vella, anciana. És la taula que tenen totes les IAIES per posar les fotos dels néts. Com que té tants anys pateix de colesterol, artritis, reuma, i un fum de les malaties típiques d'objectes amb molts anys. És tan vella que no se'n recorda si és una taula o  una cadira, del que sí està segura és de que té néts, i que per tant és una IAIA.